Juan Les Pins 2003

Bijna een jaar na dato schrijf ik toch nog maar even een kort verslag over onze vakantie aan de Côte d'Azure in 2003. Gelukkig had ik nog wat aantekeningen bewaard. Ons motto wederom: "La douce France"; oftewel leven als een god in Frankrijk. Genieten van luxe en rijkdom zonder daarvoor een kapitaal te moeten betalen. Men nemen hiervoor de volgende ingrediënten: vers stokbrood bij het ontbijt, een prachtig strand, een betaalbaar appartement, overal palmen, mooie jachten en snelle auto's, een lekkere steak bij 'Chez Francois' of een 'Salade Nicoise' op de boulevard en eindigen we op een terras aan zee met een koud glas rosé..........C'est la vie !!!

Het begint voor ons inmiddels een aardige traditie te worden om elk jaar weer in dit kleine paradijs onze vakantie door te brengen. Niet geheel toevallig werd er tijdens het eerste weekend ook de formule-1 race van Monaco gereden. Een must voor iedere autoliefhebber. In 2002 hadden we een appartement ergens tussen Nice en Cannes in. Dit had als nadeel dat we elke dag nog een stukje moesten rijden met de auto naar het strand met dus kans op parkeerproblemen en files. Daarom waren we erg blij dat Tomas dit jaar zijn oog had laten vallen op een appartementencomplex in Juan Les Pins (res. Les Eucalyptus).

Op vrijdag vertrokken we met vier man in een overbeladen 'Golf Plebs'. Voor de mensen die van statistieken houden (tevens handig voor volgend jaar): de totale reistijd bedroeg 12 uur, aankomst in Juan Les Pins: 14.00 uur, 1 maal tanken op de heenweg, afslag 44 voor het appartementencomplex en op zaterdag toegankelijk vanaf 15.00 uur. Voor het appartement moest er wel nog 300 Euro borg worden betaald. De inrichting van de appartementen is behoorlijk compleet. Het enige dat ontbrak was de gebruiksaanwijzing voor het klapbed in de woonkamer. Ook de plaatselijke klusjesman had hiervoor geen oplossing. Een extra matras op de grond bracht uiteindelijk de oplossing. De auto kan in de bijbehorende overdekte garage worden gezet. Het complex wordt geheel afgesloten en kan alleen d.m.v. een pincode worden geopend. Dit is erg handig want er wordt in de buurt ook regelmatig gewaarschuwd voor 'les voleurs'.

Natuurlijk waren we iets te vroeg en hadden toch wel een beetje honger gekregen van de reis. Daarom reden we door naar een parkeerplaats niet ver van de boulevard. Nu hadden we in het verleden al vaker gebruik gemaakt van deze parkeerplaats, maar toen lagen niet al onze spullen erin en hadden we ook geen last van hangjongeren met scooters en een vreselijk 'foute' BMW. We waren dan ook blij dat onze auto er nog stond toen we terug kwamen. Op he terras deden we ons tegoed aan een heerlijke salade bij restaurant 'La Voil Blanche' waar we de eerste 3,60 Euro voor een Cola betaalden (afgesproken dit te vermelden op de site....hahahaha).

De volgende dag hebben we de wekker gezet om 8.00 uur met als doel om 8.30 weg te rijden richting Monaco. Op deze manier vermeden we alle grote files en konden we de auto netjes parkeren in onze parkeerkelder van 22 verdiepingen. Dit jaar hadden we geen kaartjes gekocht voor de race maar hebben we ons kostelijk vermaakt met het kijken naar de formule-1 entourage. Dit gecombineerd met de bekende oorverdovende geluiden afkomstig uit de diverse bolides. Prachtig om te horen hoe al die versnellingsbakken werden verkracht. De race werd gewonnen door Juan Pablo Montoya in zijn BMW Williams. Na de race zijn we nu eens niet direct door gereden naar Mac Donalds maar hebben we gegeten bij één van de vele restaurants die Monaco rijk is. Het viel ons wel op dat de drankjes niet op de kaart vermeld stonden, en bij het verkrijgen van de rekening werd snel duidelijk waarom........Oeps. U zult wel denken waarom ik toch elke keer weer over de prijzen begin, wel dit heeft namelijk te maken met het feit dat wij er ieder jaar weer een sport van maken om de uitgaven laag te houden.

Op maandag zijn we lekker op strand gaan liggen. Hier bleek het toch wel heel erg warm te zijn. Veel aangenamer bleek het uiteinde van de pier te zijn. Hier maakten we ook voor het eerst kennis met 'Jellyfisch' ook wel bekend als de kwallenmepper (.....lang verhaal). We hebben geen idee of het ooit nog goed komt met dit mannetje. s'Avonds zijn we voor het eerst op het terras beland bij 'Chez Francois'. Hier kun je uitstekend en betaalbaar eten (een steak met frites en groenten kost hier 13 Euro). Bovendien beschikken ze over een zeer gastvrije bediening. Met een volle maag zijn we teruggelopen naar het appartement waar we op het balkon onder het genot van een fles rosé flink hebben lopen discussieren en filosoferen. Volgens mij zijn er weinig onderwerpen waar we geen mening over gegeven hebben (maar sex, drugs en Rock 'n' Roll hadden duidelijk de voorkeur). Op dinsdag zijn we om 18.00 uur naar Antibes gereden. Na het zien van het centrum en het bezoek aan de prachtige haven werd het tijd om weer aan tafel te gaan. Voor de afwisseling nu eens gekozen voor een Aziatische menukaart (Thais, Japans en Vietnamees). Voor ca. 40 Euro pp hebben we daar werkelijk fantastisch kunnen eten (absolute aanraders: De Japanse maaltijdsoep en de gegrilde eend in rode curry).

Helaas op woensdag was 'Chez Francois' dicht, dus dan maar doorlopen naar het centrum van Juan Les Pins. Vervolgens hebben we ons geheel ongebruikelijk laten lokken door een charmante dame naar een tafel voor vier. Dit pizza-restaurant bleek deze dames ook hard nodig te hebben, want voor het eten hoef je er namelijk niet naar toe; Het is jammer dat ik de naam ben vergeten ik had ze graag een slechte recensie gegeven. Het toetje hebben we dan ook maar op de boulevard besteld (direct aan het strand net buiten het centrum.....met de gele parasols). Op donderdag heerlijk lang uitgeslapen om vervolgens na het ontbijt een potje voetbal te spelen. Door een briljante aktie van Tomas belandde de volleybal in het riool. Het bleek nog een hele opgave om deze weer terug te halen. Vervolgens zijn we naar het strand geslenterd alwaar het 'niets doen' inmiddels zijn tol begon te eisen. We hebben nog overwogen om te gaan waterskiën, maar de 20 Euro voor tien minuten skiën waren niet aan ons besteed. Na zes dagen strand zat onze vakantie aan de Côte d'Azure er al weer op. 's Middags vonden we toch nog even tijd om de camera's uit te proberen. De zelfontspanner leverde uiteindelijk nog een prachtige groepsfoto van de Formula-4. Na de schoonmaak zijn we om 19.00 uur weggereden (met als culinaire afsluiting een bezoek aan: de 'Autogrill' om 20.30).  Salut !!