Kreta 2001

Eiland van Minos

Kreta is het op vier na grootste eiland van de Middellandse Zee. Daarnaast is Kreta het grootste en meest zuidelijk gelegen van alle Griekse eilanden. Het onderscheidt zich met name van de andere eilanden door de overblijfselen van een geheel eigen oude beschaving, genoemd naar de legendarische koning Minos. Het bekendste overblijfsel van deze Minoïsche cultuur is het paleis van Knossos, welke ook bekend staat als het labyrinth van de legendarische Minotaurus.

Kreta is een perfecte bestemming voor de veelzijdige vakantieganger. Behalve een heerlijk klimaat, mooie stranden, leuke restaurantjes en uitgaansmogelijkheden, biedt Kreta ook op het gebied cultuur en natuur enorm veel mogelijkheden. Qua natuur kenmerkt het eiland zich door uitersten; van rotsige kalksteengebergten tot vruchtbare groene dalen. Kleine authentieke dorpjes en grote steden wisselen elkaar af evenals de grote brede zandstranden en kleine baaien. Voor een ieder die graag een keer het eiland rond zou willen fietsen........ vergeet dan vooral je brood niet mee te nemen; het eiland is namelijk ca. 250 kilometer lang en 60 kilometer breed.

De heenreis

Eind mei vertrokken wij met met drie personen (Rob, Monica et Moi !) vanuit Nederland naar Parijs om ons daar bij de rest van het reisgezelschap (familie Zerbib, Frank en Laetitia ..... alias ieniemienie) te voegen. Daar onze Franse vrienden de reis hadden georganiseerd via de Franse reisorganisatie (UCPA) had dit dus als resultaat dat wij de volgende dag naar Kreta zouden vliegen via vliegveld ' Charles de Gaulles'. Natuurlijk hadden we hier totaal geen problemen mee hetgeen we niet kunnen zeggen over de vertrektijd van het vliegtuig. Deze vlucht stond namelijk gepland om 06.15. Dit betekent dus om 04.00 uur aanwezig zijn om in te checken en dus om 02.30 de wekker zetten. U zult begrijpen dat we weinig geslapen hebben die nacht.

Eenmaal aangekomen op het vliegveld (zelfs de taxi was op tijd.......... uitzonderlijk voor Franse begrippen !) hebben we onder het genot van een bakje koffie en een croissant geprobeerd om wakker te worden en te blijven. Ik had net als Rob mezelf voorgenomen om niets van deze reis te missen, voor ons was dit namelijk de eerste keer dat we gingen vliegen. Afijn we stonden dus netjes klaar in de vertrekhal met onze handbagage tot dat de eerste vertraging zich voordeed. Uiteindelijk konden we driekwartier later dan gepland dan eindelijk het vliegtuig van EuralAir in. Inmiddels dachten wij stiekem al aan het strand waar wij 's middags zouden liggen. Die paar minuten vertraging waren dan ook snel vergeten. Echter helaas...... de piloot deelde ons mede dat het boven Griekenland erg druk was geworden in het luchtruim waardoor wij een extra half uur moesten wachten. Dit werd vervolgens ruim een uur omdat er vervolgens (je zult het niet geloven) een Turks vliegtuig verkeerd geparkeerd stond waardoor wij niet weg konden. Om het verhaal compleet te maken kregen we vervolgens ook nog een keer motorpech (altijd leuk wanneer je voor het eerst gaat vliegen ?...). Uiteindelijk zijn we iets na 09.00 uur opgestegen.

Klik hier voor ons foto-album

Naar Kreta is het vanaf Parijs nog ongeveer drie en een half uur vliegen naar Kreta. Onderweg hoef je je niet te vervelen. Een ieder die aan het raam zat heeft direct na het opstijgen een mooi beeld van Parijs gekregen. Ook de Alpen (veelal nog steeds voorzien van de nodige sneeuw) en de Italiaanse kustlijn waren beslist de moeite waard. Uiteindelijk zijn we geland in Iráklion. Direct achter het vliegveld stonden alle bussen klaar om alle toeristen naar de verschillende reisbestemmingen te brengen. Onze bus van UCPA bracht ons in twee en een half uur naar ons hotel in Almirida. Dit lijkt lang, echter de bus was voorzien van airconditioning en op deze manier kregen we gelijk een groot deel van het eiland te zien. De route liep voor het grootste gedeelte langs de kuststreek en een klein stukje door het gebergte.

Almirida

Ongeveer 25 kilometer ten oosten van Chania ligt een klein vissersdorpje genaamd 'Almirida'. Het ligt direct naast Kalives beach (dit is makkelijker op de kaart terug te vinden). Het is beslist niet groot maar je vindt er alle voorzieningen die je nodig hebt. Het massa toerisme zal je hier niet terug vinden; voor het echte ruige nachtleven moet je hier beslist niet wezen. Alles gaat hier volgens het motto: Sigá Sigá; wat zoiets betekent als: langzaam, langzaam....... doe maar rustig aan. Voor ons een prima motto als het gaat over een weekje relaxen in Griekenland.  Almirida ligt direct aan een strand met een enorme baai. Deze baai is enorm belangrijk voor de economie en dan heb ik het metname over de watersport. Vroeger was Almirida slechts een vissersdorpje dat in het weekend regelmatig werd bezocht door de lokale bevolking van Chania. Echter tijden veranderen en langzaam kwamen de eerste hotels en appartementen. Op dit moment is het toerisme veel belangrijker geworden dan de visserij. Misschien heeft dit te maken met de vispopulatie rondom Kreta, deze is namelijk bijna nihil geworden omdat er de afgelopen jaren veel is gevist met dynamiet !! Het enige diersoort wat wij onder water zijn tegengekomen is de zee-egel (en daar hebben ze er genoeg ............ te veel van).

In Almirida hadden wij twee hotelkamers geboekt in hotel Dimitra (zie ook: http://www.dimitra-hotel.com/) . Dit hotel beschikt over totaal 37 kamers, een buitenzwembad een mooie tuin, zowel binnen als buiten (direct aan het zwembad) een bar, vriendelijk personeel en niet onbelangrijk: een goeie keuken !! Mocht de warmte je te veel worden dan kun je binnen in de lounge heerlijk van de airconditioning genieten. Direct naast het zwembad ligt ook een terras waar je een fantastisch mooi uitzicht hebt over zowel het gebergte als het water. Het is mogelijk om zowel het ontbijt als het diner hier te nuttigen. Het hotel ligt overigens op ca. tweehonderd meter afstand van het centrum en het strand. Het centrum vind je hoofdzakelijk restauants, souvenirwinkeltjes en trendy bars. Het enige wat ontbrak in Almirida was een bank (al dan niet voorzien van pinautomaat). Hiervoor ben je aangewezen op het kleine stadje Kalives dat op vier kilometer afstand ligt richting Chania. Hier vind je overigens ook meer winkels en een internetcafé.

Omdat we te maken hadden met een Franse reisorganisatie met louter en alleen Franstaligen konden we rustig stellen dat Frans deze week de voertaal was geworden. Voor ons een leuke manier om deze taal weer eens op te halen (ten slot van rekening ook weer handig voor de wintersport). De Griekse taal kostte ons wat meer moeite. In het hotel konden we overigens uitstekend terrecht met Engels en Frans. In de toeristische gebieden spreken de meeste Kretenzers prima Engels. Voor een ieder die binnenkort naar Griekenland vertrekt hierbij een aantal woorden die handig zijn om te weten (je wint zeker veel sympathie bij de Griekse bevolking): Mocht ik nog tijd over hebben dan zal ik ook de officiële Griekse spelling gebruiken.

Dank u wel.................................... efgariesto
Alstublieft................................... parakalo
Goedemorgen................................ kaliemera
Goedenavond................................ kaliespera
Hou je bek.................................... woelose to stoma soe
Ik wil graag................................. tha iethela
Bier................................................ ie biera

Catamaran-les

Tijdens onze vakantie hebben we ons geen minuut verveeld, sterker nog........we kwamen tijd te kort ! Logisch want wie een reis boekt via UCPA kiest automatisch voor een aktieve vakantie. Zo kan er o.a. gekozen worden uit: Kayaking, surfen, mountainbiken en catamaranzeilen. Het overgrote deel van alle reizigers kiest overigens voor het laatste. Er werd elke dag een halve dag les gegeven, waarbij gekozen kon worden uit twee niveaus. Onze groep kreeg les van Ludo; een vriendelijke levensgenieter met rasta-haar (heeft waarschijnlijk ook het Griekse begrip ' Sigá Sigá' uitgevonden). Ludo is in de winter overigens veelal te vinden in Martinique, dus mocht iemand hem tegenkomen doe hem absoluut de groeten. Alle lessen werden in het Frans gegeven wat niet tot problemen leidde, maar het was toch prettig dat er zo nu en dan wat vertaald werd door Daphne en Frank. Na het optuigen van de Cats vertrokken we veelal dobberend de baai uit. De wind in Almirida (noordwest kust) is erg afhankelijk van de  thermische wind en ontstaat door de hitte op het vaste land, het gebergte en de zee.

Culinaire Hoogstandjes

Onze vakantie op Kreta is ook een culinaire ontdekkingsreis geworden. Bij voorbaat hadden wij reeds afscheid genomen van alle standaard gerechten (uitzonderingen daar gelaten). Onze voorkeur ging dus ook vooral uit naar lokale Griekse specialiteiten en niet naar het eten dat in alle bekende badplaatsen wordt geserveerd. 's Ochtends begonnen we veelal bij het hotel met brood, Griekse Yoghurt, jus d'orange en veel water. Dat laatste is namelijk erg belangrijk want de temperatuur loopt namelijk 's ochtens al snel op richting de 30 graden; en het was nog maar einde mei ??? Het echte werk begon 's middags zo rond de klok van twee wanneer we uitgebreider aan tafel gingen. De tip die we van de reisleiding van UCPA kregen was om elke keer van alles wat te bestellen in plaats van ieder een eigen gerecht. Nou dat hebben we geweten. Volgens mij stonden er geen gerechten meer op de kaart die we in deze week niet hadden uitgeprobeerd. Erg lekker allemaal. En tsja bij een goeie maaltijd hoort natuurlijk het vloeibare voedsel. Standaard kreeg je bij elke maaltijd een anijsachtig drankje van het huis. Veelal was dit natuurlijk de welbekende oúzo, maar de specialiteit van Kreta is rakí (inheemse rozijnenbrandewijn ..........behoorlijk sterk ). Naast de sterke drank moeten we ook de bierconsumptie niet vergeten. Naast Heineken en Amstel wat overal te verkrijgen is kent Griekenland ook het merk Mythos (vaak veel goedkoper, maar net zo lekker.........vooral de halve liters !)