Friday Night Skate in Parijs

2000

Om de zomer een beetje door te komen (inderdaad nog een paar maandjes slapen en dan mogen we eindelijk weer gaan skiën) vertrokken wij op 1 juni 2000 met twee auto's richting Parijs. Niet zozeer om daar de cliché toerist uit te gaan hangen, maar om met ca. 10 mensen mee te doen aan de Friday Night Skate in Parijs. Dit geweldige spektakel stond bij ons reeds een jaar hoog op het verlanglijstje. De onderstaande foto heeft bij ons in ieder geval de doorslag gegeven. Achteraf gezien kan ik een ieder die dit leest maar één advies geven: ....DOEN !!

De tocht vindt elke vrijdag plaats dwars door hartje Parijs. Een mooie gelegenheid voor ons om deze stad eens op deze manier te bekijken. Zo ziet Parijs er toch weer heel anders uit. De kans dat je deze tocht alleen hoeft te skaten is vrijwel nihil. Het record staat namelijk op 22.000 deelnemers die tegelijk de straten van Parijs onveilig maken (letterlijk). Tijdens onze tocht van 1 juni 2000 waren er ca. 15.000 skaters op de been. Dit was mede te danken aan het mooie weer. Bij de aanvang van de tocht lag de temperatuur nog ruim boven de 20 graden. Het was dan ook zo jammer dat er tijdens de tocht geen tijd was om eens uitgebreid op één van de vele terrasjes te gaan zitten. N.B. Dit hebben wij overigens de volgende twee dagen ruimschoots gecompenseerd !!! C'est la vie.

Om ervoor te zorgen dat de tocht niet uitloopt in complete chaos beschikken ze in Frankrijk over een soort van 'rollende brigade'. Samen met de mensen van de organisatie (herkenbaar aan de gele T-shirts) lukt het ze om alle kruispunten autovrij te maken, waardoor ongelukken uitblijven. Diezelfde avond is deze mobiele tak van de Gendarmerie ook ingezet tijdens de klopjacht op een levensgevaarlijke skater, beter bekend als W.H. uit V. Deze maakte zich voornamelijk schuldig aan het bang maken van onschuldige mede skaters en publiek. Het signalement luidde: Oranje T-shirt, Kalend met wit haar aan de zijkant en een rugzak van het merk 'Nomad'. Leeftijd tussen de 28 en de 88. Met de slachtoffers gaat het naar omstandigheden weer goed.

Ter informatie: De tocht begint elke week op dezelfde lokatie namelijk op Rue d'Italie om 22.00 uur. Deze lokatie bevindt zich in het Zuid-Oosten van het centrum van Parijs. De finish is op precies dezelfde lokatie. Gemiddeld duurt de rit ongeveer 3 uur maar dan heb je ook wel 25 tot 27 kilometer in de benen zitten. Voor een ieder met een beetje conditie is dit zeker vol te houden. In het uiterste geval hadden we dit zelfs lopend kunnen doen. Neem bij warm weer in ieder geval een fles water mee. Onderweg is er geen tijd om te stoppen. Meer informatie kan worden gevonden op de officiële Internetsite van de ' Friday Night Skate' (zie onderstaande links).

Natuurlijk hadden wij van te voren alvast nagedacht over onze kleding. Ook al is het in Parijs niet de gewoonte om verkleed deel te nemen aan deze tocht. Toch kregen wij louter en alleen leuke reacties op onze outfit. Met het EK voetbal voor de deur hadden wij besloten om geheel in het Oranje gekleed te gaan. Met een T-shirt was dit snel geregeld. Veel meer problemen gaven onze helmen. Deze hadden we meegenomen uit Nederland maar waren toen nog wit. De oplossing werd gevonden in een grote spuitbus met oranjeverf. Op de camping lieten Martin en Walter in tien minuten zien hoe handig zij waren met deze spuitbus. Onze excuses gaat nu dan ook uit naar de eigenaar van de camping (misschien krijgt het zand ooit nog zijn normale kleur terug), Greenpeace (leve de ozonlaag) en natuurlijk het Wereld Natuurfonds.

In ieder geval hadden we onderweg weinig moeite om elkaar te vinden. De volgende keer plaatsen we er ook nog een zwaailicht op.

Al snel werd ons duidelijk dat we veel bekijks hadden. Veelal waren dit positieve reacties van zowel omstanders als mede skaters. Daarnaast werden we ook aangezien voor het Nederlandse promotie team van K2, niet geheel onlogisch gezien het feit dat op één na iedereen van dit merk gebruik maakte. Afijn, speculaties bleven maar doorgaan; Robbert droeg een oranje tenue met daarop de tekst: 'Radio Holland' waardoor weer veel mensen het idee hadden dat we bezig waren met live opnames. Voor Fransen blijkt het toch elke keer maar weer ontzettend lastig om ons Hollanders te onderscheiden van onze ooster buren (....Duitsers). Halfverwege de tocht bleek de oorzaak te liggen aan een aantal van onze EK-tenues. Deze waren namelijk bedrukt met het volkslied van Nederland........je weet wel van: 'Wilhelmus......ben ik van Duitse bloed'. Tja dat kunnen we de Fransen dus niet geheel kwalijk nemen.

Links:

Skate du Paris

SkatePlanet

Voor onze uitvalsbasis hadden wij overigens gekozen voor een camping. Dat is toch weer eens wat anders dan een hotel bovendien lekker praktisch. Parijs beschikt eigenlijk maar over één camping. Le Camping Du Bois De Boulogne is gelegen in het westen van hartje Parijs (op ca. 10 minuten rijden van de Eiffel toren). In dit park bevindt zich ook op loopafstand het tennis complex 'Roland Garros'. 's Avonds wordt dit park voor geheel andere doeleinden gebruikt, dan komt je plotseling in de grootste tippelzone van Parijs......................moet kunnen, als Hollanders zijn we immers wel wat gewend, echter het wordt wel lastig wanneer taxi chauffeurs 's nachts weigeren om je naar de camping terug te brengen. Het wapperen met wat papier geld biedt dan uitkomst.

De camping zelf is speciaal bedoeld voor toeristen. Sterker nog deze is absoluut verboden voor kamperende Fransen. In de tijd dat wij hier hebben gebivakeerd hebben we kennis gemaakt met Noren, Amerikanen, Australiërs, Zweden en natuurlijk veel mensen uit Nederland (waaronder OOK nog iemand die zich dat weekend ging verloven met een Française.................(weet iemand zijn naam nog ?) Tijd voor enkele gesprekken hadden we genoeg, het begon al bij het inchecken, dit duurde ongeveer een anderhalf uur (en dan hadden wij nog gereserveerd!!!). Nog zo geprobeerd om die vier Amerikanen over te halen om toch nog een dagje naar Amsterdam te komen, maar tevergeefs. De camping is direct gelegen aan de Seine en biedt uitkomst voor caravan en tent. Vanuit de camping rijdt er een aantal keer per uur een bus die je naar een metrostation brengt.

De laatste dag moet je voor 12.00 uur de camping verlaten. De middag hebben we gebruikt om weer eens een andere route te skaten. Langs de Seine dwars door Parijs hebben ze een snelweg afgezet, deze wordt nu hoofdzakelijk gebruikt door skaters en fietsers.

See you next year !!!!!!!