Texel 2003

Texel is rijk aan uitgestrekte, zorgvuldig beschermde natuurgebieden, bossen, heide, duinen en vele kilometers schone, bewaakte stranden. Prachtige fietsroutes voeren door mooie dorpjes, langs de mooiste plekjes en natuurlijk langs Europa's grootste beschermde natuurgebied: De Wadden ! De badplaats 'De Koog' is door slechts 2 duinenrijen gescheiden van de Noordzee en is daardoor ideaal voor vele vakantiegangers. De standaard toerist kan hier uitgebreid winkelen en daarna uitrusten op één van de vele terrassen of zwemmen in het subtropisch zwembad. Het bosgebied en het centrum voor wadden en Noordzee, EcoMare, liggen direct ten zuiden van 'De Koog'.

Begin juni vertrokken we voor een sportief en gezellig weekendje naar Texel. Het organisatiecomité 'TEXEL' bestaande uit Siska & Daphne hadden voor ons een bungalow gevonden voor 9 a 10 personen op zo'n 3 km van De Koog. In 'De Koog' was het volgens de reisgidsen echt te doen (dus dat werd voor ons "The place to be"). Aangezien 'De Koog' aan strand ligt, waren we dus ook 3 km van het strand verwijderd. Voor de statistieken: vanaf 14.00 uur (vrijdag) konden we in het appartement terecht en we mochten blijven tot en met zondagavond.

Om zo lang mogelijk te genieten van dit weekend reden we op de vrijdag 's morgens vroeg weg. Vanwege de kosten van de boot(38 Euro) hadden we besloten om met twee auto's het eiland op te rijden, dus Martin liet in Den Helder zijn auto staan op het parkeerterrein. Inmiddels genoten we van een strak blauwe hemel met een fel schijnende zon en begon onze 'vakantie' reeds op de boot. De overtocht duurt ongeveer 25 minuten en daarna was het nog ongeveer een kwartiertje rijden met de auto. Daar aangekomen maakten we voor het eerst kennis met 'Willy III' onze huisgeit (zie foto-album). Deze had zijn verblijfplaats op het grasveld direct voor ons terras. Qua huisvesting zaten wij een stuk luxer dan deze geit, want deze moest het met een omgebouwde glasbak doen. Na inspectie van onze villa maakten we dankbaar gebruik van ons terras. Blijkbaar waren we allen een beetje toe aan wat vrije tijd. Echter veel tijd om te luieren hadden we niet, want er moesten nog een aantal zaken worden geregeld voor de volgende dag. Daarom ging de helft boodschappen doen (leve Super de Boer) en de andere helft ging fietsen reserveren. Dit laatste bleek overbodig, want ze beschikken daar over een voorraad fietsen genoeg om de gehele provincie Friesland te voorzien. Dan maar het dorpje 'De Koog' verkennen. Onze tocht eindigde bij de slijterij waar wij een fles jutter kochten (een kruidenbitter.........de locale specialiteit van Texel). Nog voordat we de auto hadden bereikt ging de fles al open.

Na het inrichten van onze ijskast en het verzorgen van de nodige drankjes   besloten we om toch nog maar ff naar het strand te gaan. Zo sportief als we waren lieten we de auto's staan en gingen we te voet naar het strand. We konden immers de duinen zien liggen. Dit bleek achteraf voor velen een martelgang te worden (heen en terug meer dan 6 km wandelen). Het was niet de afstand die voor problemen zorgde, maar voor het overgrote deel was het de hooikoorts en voor Robbert in het bijzonder: zijn blaren. Om een einde te maken aan de hooikoorts bleek een frisse duik in de waddenzee een tijdelijke oplossing.

's Avonds werd de barbecue aangestoken en konden wij onder het genot van een koud glas rosé of een biertje onze buik vol eten. De fles 'Juttertje' ging vervolgens op en van al onze plannen om tot diep in de nacht actief te blijven met spelletjes etc. bleef weinig meer over en taaiden we af richting bed. Daar begonnen onze eerste gevechten met de wereldbefaamde 'Texelse Al-qaeda-muggen'. Uiteindelijk hebben we deze veldslag gewonnen. Erg jammer dat de oorlog op zaterdag gewoon weer verder ging...........Misschien hadden we toch nog een potje risk moeten spelen ?

Het ontbijt op de zaterdagmorgen zou door de mannen worden verzorgd, dus stonden we om 8.00 uur reeds bij de bakker in De Koog (ook open op zondag) om vers brood te halen. Daar was het inmiddels al behoorlijk druk, maar gelukkig snapten die Duitsers niet dat er met 'nummertjes' werd gewerkt dus mocht ik ff legaal voordringen. Na het ontbijt namen we om 10.15 de bus naar het fietsverhuurbedrijf, waar wij standaard fietsen met versnelling en zadel voor 5 Euro pp per dag hadden geregeld. Vanuit De Koog vertrokken wij in Noordelijke richting waar wij onderweg konden genieten van enkele waaghalzen die middels een parachute naar beneden kwamen. Ergens bij de Slufter (mooi stuk natuurgebied) stopten wij voor het eerst voor een koffie pauze. Daarna direct weer wat gas gegeven om de vuurtoren in De Cocksdorp te bekijken (op één of andere manier moet je dit gezien hebben, het is zoiets als naar Pisa gaan en niet ff naar de scheve toren gaan kijken.....). Erg lekker waren overigens de pannekoeken die we hier in het dorp tussen de middag hadden gegeten.

Na de lunch fietsten we verder in zuidelijke richting langs de vele dijken. Via het grootste dorp van Texel (Den Burg) reden we uiteindelijk weer terug in de richting van De Koog. Onderweg kreeg Robbert het idee om nog ff te gaan indoorkarten. Daar had niet iedereen zin in, uiteindelijk zijn we met vier personen de baan nog op geweest, maar dit was de 13 Euro pp absoluut niet waard. Deze iets wat 'kale baan' wordt bereden door elektrische karts die in mijn geval ook nog eens drie keer stil kwamen te staan zonder reden. Let hier bovendien wel goed op je kleding, want van race-overalls hebben ze daar nog niet gehoord. Uiteindelijk werd de race door Martin Schumacher gewonnen voor Robje Barrichello.

En van al die inspanning krijg je natuurlijk weer honger. Op het programma stond deze avond een bezoekje aan een nog te kiezen restaurant. De keuze is uiteindelijk gevallen op: 'Restorante Mexicano & Grill Americano Eduardo's' in de dorpsstraat. Zoals typerend voor het gehele dorp was ook hier de bediening uiterst vriendelijk, maar misschien had dit ook te maken met het iets te opvallend roepen dat we culinaire recensies zouden publiceren ? Een absolute aanrader (voor een ieder die van pittig eten houdt) is de pikante tomatensoep. Nu ben ik zelf wel wat gewend, maar er zaten ook een paar mensen aan tafel waar spontaan stoom uit de oren kwam. De Desperado's waren dan ook niet aan te slepen. Wat in het restaurant duidelijk opviel was dat vanaf ca. 21.00 nieuwe gasten werden geweigerd. Op dit moment zijn we nog steeds aan het speculeren wat er nu precies met de kok is gebeurd. Het maakt ook eigenlijk niet veel uit want wij hebben hier gewoon lekker gegeten. De door ons gegeven 15 Euro fooi werd dan ook in dank aanvaard. Na het eten begon iedereen een beetje in te kakken. Daarom zijn we nog even naar het strand gelopen voor een frisse neus en om de zonsondergang te zien. Toen het eenmaal donker begon te worden zijn we terug gereden naar het appartement. Erg komisch was het om te zien hoe Siska de VW Golf wilde starten met jawel:................de huissleutel. Ook de zaterdag had zijn tol geeist, waardoor iedereen nog voor 24.00 onder de Texelse wol was gekropen.

Voor de zondag weer een strak programma. Het ontbijt werd deze dag door de dames geregeld (N.B. ze hadden ook voor zon gezorgd......... perfect! de volgende keer mogen jullie dit natuurlijk weer doen.....hahaha). Afijn na het ontbijt snel de boel alvast een beetje schoongemaakt, om daarna direct richting strand te vertrekken. Bij het ontbreken van een officiële zondagmorgen training werd de volleybal te voorschijn gehaald. De mooiste redding cq snoekduik staat nog steeds op naam van Eric met een puntentotaal van 9.2 en een 9.4 voor de uitvoering. Bravo !

's Middags zijn we bij gebrek aan wadloopgidsen iets veel leukers gaan doen. Vooral bij mooi weer kan ik van harte de robbentocht aanbevelen. Deze tocht van ongeveer anderhalf uur met 'De vriendschap' vertrekt vanaf paal 33 (zie ook internetpagina: http://www.waddenveer.nl) en neemt je mee naar het Eierlandsche Gat waar op dit moment zo'n 100 zeehonden leven. Aan boord werd er voor koffie en Jutter gezorgd (het beloofde bier en frisdrank hebben we helaas niet gezien). Tevens wordt er voor verrekijkers gezorgd, maar deze boot vaart zo dicht bij dat dat eigenlijk overbodig was. Verder was het hier lekker genieten van de zeewind en het zonnetje.....Super !

Helaas aan alle leuke dingen komt een eind. Zo ook aan ons weekend. Na de schoonmaak de auto's weer ingepakt en vervolgens per boot weer terug naar Den Helder. En omdat Martin terug wilde rijden via de afsluitdijk hebben we nog snel een restaurantje bezocht in Den Helder. We zijn uiteindelijk terecht gekomen bij restaurant 'nogalwiedus' (zie ook http://www.nogalwiedus.nl ). Een betaalbaar restaurant gelegen op een dijk met prachtig uitzicht over zee. We zijn daarna naar huis gereden en was zo rond 10.15 weer terug in Rotterdam.

En om de traditie hoog te houden: Volgend jaar een weekendje Friesland ? Suggesties zijn welkom. Tip: gebruik hiervoor het gastenboek !!